مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آیا می دانید فلسفه تولید ماسکهای برجسته یا سه بعدی چیست؟

آیا می دانید فلسفه تولید ماسکهای برجسته یا سه بعدی چیست؟

ماسک های تنفسی از مهم ترین ابزارهای ایمنی هستند. این محصولات خطر ابتلا به مشکلات و بیماری های تنفسی را از انسان دور می کنند. در این مطلب قصد معرفی یکی از این ماسکها را داریم. ماسکی که در پیک های جدید کرونا نیز بیشتر دیده می شود.

ماسک سه بعدی نام ماسکی است که این روزها دیگر همه آن را دیده ایم و شناخته ایم. ماسکی با ظاهر برجسته که همچون که از نامش پیداست حالت برجسته روی صورت دارد. این ماسک یکی از ماسکهایی است که در دسته ماسک های تنفسی جای دارد.

ابتدا به ویژگی های این ماسک خواهیم پرداخت. در این مطلب متوجه می شوید که اساس و علت تولید این ماسک چیست. و این که اصلا چرا در این روزهای کرونایی تا این اندازه به آن بها داده می شود.

ماسک های سه بعدی معمولا نسبت به سه لایه ای ها تعداد لایه بیشتری دارند. یعنی بیشتر چهار لایه به بالا هستند. البته که سه لایه هم در بین آن ها دیده می شود. پر استفاده ترین نوع این ماسک ها در کرونا نیز مورد توجه قرار گرفته است نوع پنج لایه بوده است.

اگر بخواهیم لایه های این ماسک را در نظر بگیریم در ابتدا باید مشخص کنیم که منظور ما چند لایه است. ما نوع پنج لایه را که در این روزها بیشترین طرفدار و فروش را پیدا کرده است را بررسی می کنیم. بدنه اصلی این ماسک از پنج لایه که شامل سه لایه از جنس ملت بلون و دو لایه دیگر از جنس پارچه اسپان باند می شود تشکیل شده است. پس دیدید که لایه های این ماسک از نظر نوع با ماسک های سه لایه تنفسی که در پزشکی استفاده می شود تفاوتی ندارد. تنها تفاوت در تعداد لایه هاست. تعداد لایه های اسپان باند نیز در نوع پنج و سه لایه یکی است. اما تعداد ملت بلون بیشتر است. در سه لایه ای ها یا همان ماسکهای ساده پزشکی از یک لایه ملت بلون و در پنج لایه ای های از نوع سه بعدی از سه لایه ملت بلون استفاده می کنند.

همین لایه ملت بلون کارایی این ماسک ها را دگرگون کرده است. لایه ملت بلون نقش خیلی مهمی را در همه ماسک های تنفسی بر عهده دارد. این لایه یک لایه توری شکل و بدون بافت است. ملت بلون ساختار خاصی دارد که به آن اجازه می دهد جلوی ورود و عبور یک ویروس را بگیرد. به غیر از ویروس ها سایر میکروارگانیسم ها نیز توانایی این که از لایه ملت بلون رد شوند را ندارند. هرچه تعداد این لایه در ماسک بیشتر باشد آن ماسک قدرت بیشتری از فیلترینگ دارد. پس در ماسک های پنج لایه که گفتیم سه لایه از نوع ملت بلون دارند میزان فیلترینگ بیش از سه برابر بیشتر از سه لایه ای هایی است که تنها یک لایه ملت بلونی دارند.

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

بدنه این ماسک و لایه هایش را شناختیم. حال در مورد نحوه قرار گیری صحبت می کنیم. برش های خاص لایه های ماسک به شکلی است که پس از پرس شدن، ماسک شما بر روی صورت حالت سه بعدی به خود می گیرد. یعنی وقتی ماسک را باز می کنید و روی صورت قرار می دهید سه بعدی می شود. در حالت عادی و در حالت بسته این ماسک ها فلت هستند و شکلی شبیه به ماهی دارند.

حال چرا این ماسک ها به صورت برجسته قرار می گیرند؟ دلیل این ساختار و این که این ماسک ها برای قرار گیری به این شکل ساخته شده اند چیست؟ این موضوع شاید برای شما جالب باشد.

این ماسک ها برای هدف خاصی طراحی شده اند. طراحی این ماسک ها به سالها قبل از کرونا باز می گردد. زمانی که استفاده از ماسک تنها به محیط های درمانی و یا افرادی با شرایط خاص محدود می شد.

یکی از استفاده هایی که این ماسکها در زمان پیش از کرونا داشتند برای افرادی با ناراحتی تنفسی بود. همچنین افرادی که دچار حساسیت و آلرژی های پوستی بودند و نمی توانستند از ماسک های دیگر استفاده کنند از این ماسکها استفاده می کردند. دلیلش هم مشخص و واضح است. سطح داخلی ماسک و دهان و بینی در حالتی که ماسک روی صورت است با هم فاصله دارند. یعنی لایه داخلی ماسک به طور مستقیم به پوست برخوردی ندارد. همین موضوع باعث احساس راحتی بیشتر می شود.

افراد دیگری هم بودند که پیش تر ها با تجویز پزشک از این ماسک استفاده می کردند. افرادی که عمل جراحی داشتند و سیستم بدنی آنها به هر دلیلی ضعیف شده بود (اگر بیمار می شدند برای آنها بسیار خطرناک بود) از این ماسکها استفاده می کردند.

این ماسکها در پیش از کرونا تا این اندازه مورد استفاده نبودند. ساختار خاصشان و ویژگی های خاصی که داشتند آن ها را به یک محصول خاص پزشکی تبدیل کرده بود. این روزها اما این ماسکها کاربرد دیگری پیدا کرده اند. به دلیل این که در این ماسکها از تعداد بیشتری لایه ملت بلونی استفاده می شود و فیلتر بهتری نسبت به ویروس کرونا دارند استفاده از آن ها بیشتر شده است.

از نظر قیمتی نوع سه بعدی گران قیمت تر از نوع ساده است که معمولا هم لایه کمتری دارد. دلیلش استفاده از لایه بیشتر در سه بعدی ها و ساخت پیچیده ترشان است. این ماسکها در کل هزینه بیشتری برای مواد اولیه و تولید نسبت به ماسکهای ساده تر نیاز دارند.

اما قوی تر بودن فیلترینگ سه بعدی و راحتی در حین استفاده باعث شده در این روزهای کرونا و شرایط سخت اقتصادی نیز فروش زیادی داشته باشد.


تگ ها :   کرونا
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده